Літня школа МАН - 2022 для обдарованої учнівської молоді Запорізької області відбулася!

Вже традиційно, 6 років поспіль, у червні, в період літніх канікул, проходить Обласна літня школа МАН для талановитих учнів Запорізької області. Через  російську збройну агресію проти України, обмеження через воєнний стан Літня школа МАН проводилася у дистанційному форматі з використанням інформаційно-комунікаційних технологій.

Протягом 11 днів, з 20 по 30 червня 2022 року, більше 100 талановитих запорізьких дітей, які зараз перебувають у різних куточках України і Європи, в онлайн режимі долучилися до спільної роботи з найкращими педагогами міста Запоріжжя та викладачами провідних запорізьких вишів.

Цьогоріч Літня школа працювала у двох наукових напрямках:

- гуманітарно-природничому, який включав філологічну, хіміко-біологічну та історико-географічну наукові школи;

- та науково-технічному.

Координатором роботи Обласної Школи МАН гуманітарно-природничого напряму традиційно став організаційно-масовий відділ (з питань роботи з талановитою молоддю та МАН) комунального закладу «Запорізький обласний центр туризму і краєзнавства, спорту та екскурсій учнівської молоді» Запорізької обласної ради (завідувачка відділу Олена Шелегеда).

Програма Шостої обласної літньої школи МАН була дуже насичена цікавими лекціями, практикумами і консультаціями запорізьких науковців, непростими завданнями від талановитих педагогів запорізьких шкіл, з якими більшість учасників справилися на «відмінно».

Більшість тем для обговорення школи гуманітарно-природничого напрямку торкалася особливостей організації науково-дослідницької роботи учнів під час воєнного стану, питанням критичного мислення  і поводження у світі сучасних, у тому числі наукових та історико-культурних фейків.

Юрій Щур, старший викладач кафедри новітньої історії ЗНУ, акцентував увагу слухачів Школи на необхідність системної роботи з науковою літературою та різноманітними онлайн-ресурсами. Його цикл лекцій з використання онлайн бібліотек, онлайн архівів, онлайн ЗМІ та онлайн музеїв супроводжувався цікавими презентаціями, прикладами і рекомендаціями, акцентуючи увагу дітей на головні питання: «Яким має бути сучасний історик», «Які особливості має дослідницька робота істориків у воєнний час».

Про актуальні і цікаві теми для історичних досліджень говорили також доктор історичних наук, професор, завідувач кафедри історії та філософії БДПУ  Ігор  Лиман та доцент кафедри джерелознавства, історіографії та спеціальних історичних дисциплін ЗНУ Сергій Білівненко, який здійснив  компаративний аналіз науково-дослідницьких робіт МАН у відділенні історії за попередні роки.

Як поводитися у світі фейків, як створюються нові медіа, що таке асоціальні мережі, про демонологічних персонажів російсько-української війни навчала команда креативних викладачок факультету журналістики ЗНУ (професорка Людмила Чернявська, доцентки  Наталія Тяпкіна та Наталія Лебідь).

Докторка наук із соціальних комунікацій, професорка кафедри соціальних комунікацій та інформаційної діяльності ЗНУ Ковпак Вікторія запросила всіх учасників Літньої школи в «Творчу майстерню»: говорили про «Рецепт смачного нон-фікшну» та розпаковку «інфоміфів».

Галина Тараненко, доцентка кафедри суспільно-гуманітарних наук ТДАТУ, запропонувала слухачам Школи цикл корисних і цікавих практикумів щодо особистісного зростання, критичного та системного мислення та секрети самопрезентації: як показати найкращі риси, щоб ніхто не здогадався? 

Креативні практикуми щодо вибору теми для наукового дослідження, про ведення наукової дискусії та «підводні камені» захисту науково-дослідницьких проєктів були проведені вчителькою історії та правознавства Запорізької гімназії №6 Валентиною Почтарь. Про ораторське мистецтво та секрети публічних виступів розповіла Наталія Гутарук, вчителька англійської мови Запорізької школи-інтернату «Січовий колегіум».

Зі стратегіями досліджень гендерної та жіночої історії слухачів Школи ознайомила Ірина Савченко, доцентка кафедри джерелознавства, історіографії та спеціальних історичних дисциплін ЗНУ, про особливості етнологічного дослідження розповіла доцентка, завідувачка кафедри джерелознавства, історіографії та спеціальних історичних дисциплін ЗНУ  Юлія Головко.  

Про особливості біологічних та генетичних досліджень в умовах воєнного стану юні науковці, слухачі біологічної школи, спілкувалися з Віталієм Гнатюком, доцентом кафедри біології, здоров’я людини та фізичної реабілітації БДПУ та Кристиною Крупєй, старшим викладачем кафедри мікробіології, вірусології та імунології ЗДМУ. Про справжню історію відкриття ДНК розповіла Олена Бойка, доцентка кафедри генетики та рослинних ресурсів ЗНУ, а фейки про біологічну зброю України розвінчувала доцентка ЗНУ Наталія Воронова. 

Слухачі філологічної школи МАН дізнавалися про дослідження творчого доробку зарубіжних класиків та сучасних письменників від Наталії Торкут, докторки філологічних наук, професорки, завідувачки кафедри англійської філології та зарубіжної літератури Класичного приватного університету. Нікого не залишив байдужим майстер-клас від Людмили Чеховської, вчительки Запорізької школи-інтернату «Січовий колегіум», яка показала на прикладі поезії Василя Голобородька «Сільська школа», як здійснюється аналіз літературного твору, тяжкого для сприйняття. 

Разом із доценткою  кафедри соціології МДПУ імені Богдана Хмельницького Іриною Букрєєвою слухачі усіх наукових шкіл готували анкетне опитування для свої дослідницьких проєктів та знайомилися із соціологічною вибіркою.

Важливим елементом наших Літніх шкіл є реалізація особистого або групового дослідницького проєкту - від етапу розробки до його реалізації та публічного захисту. Це своєрідна гра, але вона має важливу умову – група учасників має розробити такий дослідницький проект, який можна виконати у зазначений термін (у терміни роботи Літньої школи) і досягти певного результату. Така ігрова технологія показує юним дослідникам наскільки важливим фактором у науково-дослідницькій роботі є чітко спланована робота та правильно використаний час.

У Літній школі МАН – 2022 найцікавішими були визнані проєкти Новікова Івана «Як утворюються нові мови», Едуарда Грищука «Екранізація українських художніх творів», Бардачової Каміли «Як сформувати позитивну самооцінку», Потапової Вікторії «Хустка як елемент одягу української жінки», Гончаренко Данила «Як розпізнати фейк?», Пікулі Валерії «Як тривалість сну залежить від денної фізичної активності» та інші. 

Але найвдалішим проєктом, який набрав абсолютний відсоток симпатій від учасників Літньої школи-2022, став проєкт Пророчук Ксенії «Родинний браслет», в ході якого вона підтвердила походження та історико-культурну цінність золотого фамільного браслету своїх сусідів, який, за їх сімейними переказами, має відношення до двору останнього російського імператора Миколи ІІ.

Про заняття у Літній школі МАН докторка наук із соціальних комунікацій, професорка кафедри журналістики ЗНУ Людмила Чернявська написала: «Учні надзвичайно відкриті й натхненні, спраглі знань, готові до взаємодії та реальної роботи над створенням інноваційних проєктів. Війна – це випробування, яке нам вказує на найважливіше в нашому житті, для молодих людей – це можливість реалізації, зростання та пошуку свого шляху, пошуку справи, яка може стати улюбленою в житті. Рада була долучитись до творчого колективу учнів Літньої школи Малої академії наук, кафедра журналістики радо відгукується на запрошення МАН для таких конструктивних і взаємно корисних зустрічей!».

Зі своєї сторони, слухачі школи зазначали, що їм у роботі Школи сподобалося: «Віддача, я відчула, що науковці зацікавлені у тому, щоб діти справді багато знали, щоб вони вміли здобувати ці знання (Вікторія Потапова, учениця 7 класу), «…помітно, що твоя думка важлива і її сприймають, багато важливої інформації для майбутніх робіт» (Даріна Усольцева, 10 клас) «…деякі лекції проводилися в ігровій формі, що важливо для успішного засвоювання матеріалу» (Едуард Грищук, учень 10 класу).

За підсумками роботи шістдесят п’ять активних школярів отримають незабаром Сертифікат учасника Шостої обласної літньої школи для обдарованої учнівської молоді Запорізької області.

Не зважаючи на повномасштабну  війну росії проти України і часткову окупацію Запорізької області, Манівське літо відбулося!

Юні науковці Запорізької області, збагачені новими знаннями та вміннями щодо науково-дослідницької діяльності, продовжать свій науковий пошук у цей непростий час – з мрією про мирне небо і нашу Перемогу на всіх фронтах!

Ми ж, організатори Літньої школи МАН, чекаємо результатів участі делегації Запорізької області у Всеукраїнському етапі конкурсу-захисту МАН України, які будуть оприлюднені 10 липня 2022.